29 maart 2011 - 18:24 - Economie
Een onderzoek is geopend op aanvraag van de Spaanse commissie van concurrentie (NCC) i.v.m. "concurrentieverstorende praktijken" van de veertien charteraars die de overtocht in de Straat van Gibraltar verzekeren.
De eigenaren worden verdacht van prijsafspraken in aanvulling van een overeenkomst over de verdeling van het verkeer afkomstig van Tangier en Ceuta. Dergelijke overeenkomsten zijn streng verboden door de anti-monopolie wet van Europa.
Het is nochtans niet het eerste geval van prijsovereenkomst tussen charteraars in de Straat van Gibraltar. In 1999 al waren de Comarit en Trasmediterranea het onderwerp van klachten wegens "prijsafspraken op de inscheping van vrachtwagens". Euroferrys, Buquebus en Trasmediterranea werden in 2003 veroordeeld tot een gemeenschappelijke boete van 600.000 euro.
De Marokkaanse overheid, bewust van deze illegale afspraken, heeft zich nooit uitgesproken over de zaak. Enkel Mohamed Ameur, minister belast met de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland, beloofde een debat over de kwestie eind 2009, maar deze is nooit gekomen.
Spanje weigert uitlevering gezochte crimineel aan Marokko
Marokko exporteert auto’s naar ruim 70 landen
Jongeman gedood door bliksem in Tanger
VS stuurt ondernemers naar Marokko om export te vergroten
Leerling doodgestoken bij school in Tanger
Geen Marokkaanse olijfolie in wereldtop 100
Marokko exporteert auto’s naar ruim 70 landen
VS stuurt ondernemers naar Marokko om export te vergroten
Oorlog of niet, handel Marokko-Israël bloeit op
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens