29 maart 2011 - 18:24 - Economie
Een onderzoek is geopend op aanvraag van de Spaanse commissie van concurrentie (NCC) i.v.m. "concurrentieverstorende praktijken" van de veertien charteraars die de overtocht in de Straat van Gibraltar verzekeren.
De eigenaren worden verdacht van prijsafspraken in aanvulling van een overeenkomst over de verdeling van het verkeer afkomstig van Tangier en Ceuta. Dergelijke overeenkomsten zijn streng verboden door de anti-monopolie wet van Europa.
Het is nochtans niet het eerste geval van prijsovereenkomst tussen charteraars in de Straat van Gibraltar. In 1999 al waren de Comarit en Trasmediterranea het onderwerp van klachten wegens "prijsafspraken op de inscheping van vrachtwagens". Euroferrys, Buquebus en Trasmediterranea werden in 2003 veroordeeld tot een gemeenschappelijke boete van 600.000 euro.
De Marokkaanse overheid, bewust van deze illegale afspraken, heeft zich nooit uitgesproken over de zaak. Enkel Mohamed Ameur, minister belast met de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland, beloofde een debat over de kwestie eind 2009, maar deze is nooit gekomen.
In Marokko geproduceerde auto is nummer 1 in Europa
Komt miljardair Elon Musk naar Marokko?
Yassin in rolstoel en dakloos: "Ik leef in angst"
Massale veiligheidsversterking in Belyounech
Zineb Hattab, eerste vegan sterrenchef van Zwitserland
Zoveel zal tunnel Marokko-Spanje kosten
X-Links energieproject Marokko-VK in gevaar
Franse gigant verplaatst banen naar Marokko
Marokkaanse dirham groeit fors
Concurrent Ikea vestigt zich in Marokko
Nieuwe luchtvaartalliantie Marokko en China
Ryanair verdubbelt ambitie in Marokko
Maroc Telecom en Inwi sluiten verrassende alliantie
Ryanair schrapt gedwongen vluchten naar Marokko