28 juli 2022 - 10:20 - Economie
Marokkaanse huishoudens zullen dit jaar naar verwachting 13 miljard dirham uitgeven aan koffieproducten, volgens een onderzoek van Fitch Solution.
In de regio Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA) is Marokko de op een na grootste detailhandelsmarkt voor koffie. De uitgaven van Marokkaanse huishoudens aan koffie zullen naar verwachting met gemiddeld 3,3% per jaar stijgen tot 16 miljard dirham in 2026. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de gemiddelde consument 3500 dirham per jaar aan koffie uitgeeft.
Lees ook: Marokkaanse thee blijft dé nationale drank
Aangezien Marokko geen koffie verbouwt, is het land afhankelijk van invoer. Het grootste deel van de koffie komt uit Indonesië en Vietnam. De invoer van koffie uit Oeganda is echter aanzienlijk toegenomen, van 3,6% in 2012 tot 25,7% in 2021. De invoer bedraagt 320 miljoen dollar. Daarmee is Oeganda nu de grootste leverancier van koffie aan Marokko, met 31,8% van de totale geïmporteerde hoeveelheid in 2021.
Lees ook: Marokkanen consumeren liever lokaal volgens onderzoek
Het aandeel van koffie in de totale gezinsuitgaven voor warme en koolzuurhoudende dranken daalt (32% in 2022). Daarnaast zullen Marokkaanse huishoudens naar verwachting meer uitgeven aan niet-alcoholische dranken, die dit jaar 41,3 miljard dirham zullen bedragen, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 7,3%.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden