27 juli 2019 - 10:20 - Marokko
Steeds meer veehouders in Marokko kiezen ervoor om hun schapen voor Eid ul-Adha via internet te verkopen, dit om de kosten van tussenpersonen te vermijden en zo de dieren aan bereikbare prijzen te kunnen verkopen.
Tijdens Eid ul-Adha leggen tussenpersonen al jaren hun regels op, waardoor de prijzen elk jaar opnieuw stijgen. Dankzij de rechtstreekse verkoop van de dieren door eigenaars en de consumenten via internet, blijven de prijzen stabiel.
In de regio van Casablanca worden schapen voor het Offerfeest aan prijzen gaande van 2000 tot 3500 dirham verkocht via internet. Wanneer de koper het dier gaat halen is het ook niet ongebruikelijk om de prijs nog iets te verlagen.
Een veeboer bevestigt de informatie: "Sommige veefokkers gebruiken nu internet om rechtstreeks aan de eindklant te verkopen, ver van alle speculatie van tussenpersonen die noch ten goede komt aan de consument, noch aan de veeboer. We verkopen onze dieren aan prijzen die lager zijn dan de marktprijzen. Wat zeker is, is dat deze prijzen lager zullen blijven dan dieren die tijdens Eid ul-Adha via tussenpersonen worden verkocht."
Geen Marokkaanse olijfolie in wereldtop 100
Ryanair vliegt naar Dakhla: Algerije boos
Doden bij crash vliegtuig Marokkaanse luchtmacht
Rat valt letterlijk op hoofd Marokkaanse politicus tijdens radio-interview
Oorlog of niet, handel Marokko-Israël bloeit op
Iran wil banden met Marokko herstellen
Geen Marokkaanse olijfolie in wereldtop 100
Ryanair vliegt naar Dakhla: Algerije boos
Doden bij crash vliegtuig Marokkaanse luchtmacht
Marokkaans automerk NamX wil Amerika veroveren
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren