15 oktober 2021 - 12:50 - Economie
In de loop der jaren heeft Marokko zich ontpopt tot een centrum van de automobielindustrie en heeft het koninkrijk zelfs de ambitie om China in de toekomst te onttronen. Wat is het geheim achter dit succes?
Een gunstige geografische ligging, belastingvoordelen, investeringsstimulansen, de aanwezigheid van bedrijven zoals Renault, Valeo uit Frankrijk, Varroc Lighting Systems uit de Verenigde Staten en Yazaki en Sumitomo uit Japan, de ondertekening van een reeks Marokkaanse vrijhandelsverdragen met Europa, de Verenigde Staten, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten en andere, een goede infrastructuur zoals de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Casablanca en Tanger... Marokko is een hub voor de automobielsector geworden, schrijft de Financial Times.
Lees ook: Marokko: automobielsector exporteert voor 80 miljard dirham
"Net zoals je de auto-industrie naar Oost-Europa hebt zien trekken, is de volgende logische stap Noord-Afrika," zegt David Cowan, hoofdeconoom voor Afrika bij Citibank. In 2019 was de Marokkaanse export goed voor ongeveer 10 miljard dollar. Zoals in elke bedrijfstak heeft de coronacrisis in 2020 ook gevolgen gehad voor de automobielsector. Dit jaar is de sector zich geleidelijk aan het herstellen.
Lees ook: Marokko domineert automobielindustrie in Afrika
Een ander sterk punt van Marokko is zijn bevoorradingsstrategie en zijn personeelsbestand. Marc Nassif, algemeen directeur van Renault in Marokko, zegt dat het Franse bedrijf auto-onderdelen gebruikt van lokale leveranciers. "Ongeveer een derde van die bedrijven is Marokkaans en de rest zijn buitenlandse leveranciers die in het land gevestigd zijn," zegt hij. "Voor instapmodellen zoals Renault’s Dacia-merk, waar arbeid een groter deel vormt van de kosten van het voertuig, is dit een belangrijke stimulans om zich in Marokko te vestigen," legt Nassif uit.
Lees ook: Automobielsector: Marokko wil India en China onttronen
Volgens Joe Studwell, een deskundige op het gebied van het industriebeleid in Azië en Afrika, is de groei van de Marokkaanse automobielindustrie, met name in samenhang met de ontwikkeling van het industrieel havencomplex Tanger-Med, een voorbeeld van wat regeringen kunnen bereiken wanneer zij daartoe besluiten.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden