4 juli 2024 - 18:00 - Economie
Het Marokkaanse spoorwegbedrijf ONCF heeft het Indiase staalgigant JSW Steel gekozen om de rails te leveren voor de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech.
Het Indiase bedrijf kwam won een aanbesteding voor de aanleg van het HSL-spoor, dat naar verwachting in 2029 in gebruik wordt genomen. Dit is een jaar vóór het WK voetbal in 2030, dat Marokko samen met Portugal en Spanje organiseert.
Lees ook: Internationale concurrentie om Marokkaanse HSL
De hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech is een belangrijk onderdeel van het omvangrijke moderniseringsplan van de ONCF en moet de verbinding tussen deze twee grote steden drastisch verbeteren. Met een verwachte topsnelheid van 350 km/u maakt deze spoorlijn deel uit van een landelijk netwerk dat steden, havens en luchthavens met elkaar verbindt. De totale investering in dit project wordt geschat op meer dan 50 miljard dirham.
Lees ook: Tetouan: trein én HSL?
Enkele weken geleden heeft de ONCF al aan zes bedrijven de opdracht gegund om de grondwerkzaamheden uit te voeren voor het traject van de hogesnelheidslijn. Deze werkzaamheden, met een looptijd van 14 maanden, kosten naar schatting 146 miljoen dirham en zijn verdeeld over vijf percelen.
Sahara: Polisario valt Frankrijk aan
Marokkaanse actrice Souad Saber stopt met acteren
Wedstrijd Marokko-Algerije: om hoe laat en op welk zender (live)
Marokko heeft grote ambities voor defensie-industrie
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Ondernemer Youssef Allali centraal in Belgische moordzaak
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden
Marokko schrapt belastingen voor wapenproducenten
Air Algérie verliest strijd met Royal Air Maroc