16 april 2024 - 13:00 - Marokko
De Franse rederij CMA CGM heeft haar laatste schip onder Marokkaanse vlag, de CMA CGM Tanger, verkocht aan een Turkse sloper. De verkoop van de 20-jarige containercarrier met een capaciteit van 1118 TEU markeert het einde van een tijdperk voor de Marokkaanse containervaart.
De CMA CGM Tanger, die de afgelopen jaren werd ingezet op de Morocco Shuttle-route tussen Tanger, Casablanca, Agadir en Algeciras, werd verkocht voor naar schatting 1,5 miljoen dollar aan de Turkse sloper BMS Ship Recycling. Het schip weegt 5245 ton en is even lang als anderhalf voetbalveld. Het is de eerste keer sinds de Covid-19-pandemie dat CMA CGM een schip laat slopen.
Lees ook: Comanav-Comarit boten binnenkort geveild
De verkoop van de CMA CGM Tanger luidt ook de klok voor de Marokkaanse rederij Comanav, waarvan het schip een van de drie was. De twee andere schepen van Comanav, de CMA CGM Dakhla en de CMA CGM Nador, werden in 2023 in de CMA CGM-vloot opgenomen.
Lees ook: Boot Marokko: CMA CGM wil La Méridionale overnemen
Toen CMA CGM in 2007 Comanav overnam, had de rederij de ambitie om de vloot uit te breiden en te verjongen. Met de verkoop van de CMA CGM Tanger lijkt het tegendeel te zijn gebeurd.
Marokkanen werken tot 14 uur/dag om Valencia op te knappen
Vader wil kinderen ontvoeren naar Marokko, meisje slaat alarm
Spanje wil controle luchtruim Sahara aan Marokko geven
Marokkaanse YouTuber Weld Chinwiya in de cel
Geld Marokkaanse diaspora boost banken, maar niet de economie
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Grote brand verwoest textielfabriek in Tanger (video)
Arrestaties na gewelddadige rellen in Nador
Schoolbus raakt van de weg in Marokko, meerdere gewonden
Verandering voor aanvraag Marokkaans paspoort
Dodelijke afloop familieruzie om land in Noord-Marokko
Grote politie-actie tegen bedorven vlees in Casablanca