22 januari 2025 - 11:20 - Economie
De Marokkaanse supermarktketen Marjane gaat de strijd aan met de Turkse concurrent BIM. Marjane, onderdeel van het koninklijke investeringsfonds Al Mada, opent steeds meer kleinere supermarkten in de steden.
Volgens Jeune Afrique heeft de concurrentie van BIM flinke impact op Marjane, dat marktleider is in Marokko. In reactie hierop lanceerde Marjane eind 2023 een nieuwe keten van buurtwinkels onder de naam Marjane City. Deze winkels hebben een oppervlakte van ongeveer 350 vierkante meter en zijn gericht op de dagelijkse boodschappen. Ze bieden een breed assortiment aan basisproducten en een snelle winkelervaring. Daarnaast hebben ze een café waar klanten iets kunnen eten of drinken.
Lees ook: Marjane opent nieuwe buurtwinkels in Marokko
Marjane Group werd opgericht in 1990 en heeft naast de Marjane-supermarkten ook de ketens Acima en Electroplanet. Het bedrijf heeft 150 winkels in 30 steden en 12.000 medewerkers. De jaaromzet bedraagt meer dan 10 miljard dirham.
Lees ook: BIM opent megaplatform in Marrakech
Ondertussen blijft BIM investeren in Marokko. De Turkse keten wil de komende drie jaar een miljard dirham investeren en heeft al bijna 800 winkels in het land.
Marokkaanse diaspora: Marokko werkt aan online platform
Paniek in Casablanca
Hassan II overwoog plan voor Sahara-confederatie
Marjane opent de aanval op Turkse concurrent BIM
Productie Sandero van Marokko naar Roemenië verplaatst?
Tunesische export naar Marokko in vrije val
Marjane opent de aanval op Turkse concurrent BIM
Productie Sandero van Marokko naar Roemenië verplaatst?
Tunesische export naar Marokko in vrije val
Belastingamnestie Marokko: historisch succes voor niet-aangegeven vermogen
Lage voorraden oorzaak van dure diesel in Marokko
Marokkaanse export watermeloen keldert
Emiraten willen investeren in handelsvloot Marokko
Economische groei: Marokko’s verwachtingen