Zoeken

Woede in Casablanca om peperdure waterrekening

23 april 2025 - 06:00 - Economie

©

Inwoners van Casablanca klagen al langer over hoge water- en elektriciteitsrekeningen, wat heeft geleid tot overleg tussen een consumentenwaakhond en nutsbedrijf SRM. De Nationale Instantie voor de Bescherming van Publieke Gelden boog zich met SRM over de facturatiepraktijken die burgers als oneerlijk ervaren. Centraal staat de vraag of er eindelijk goed nieuws komt voor de getroffen huishoudens in de Marokkaanse metropool.

Volgens Mohamed Amari van de beschermingsinstantie leidt het factureren buiten de normale 30-dagen-cyclus tot onterecht hogere kosten door verschuivingen in verbruiksschijven, een "onwettig onrecht" zo stelde hij tegenover Al Omk. Hij hekelt ook dat de overname van het beheer van Lydec door het Regionale Multiservice Maatschappij (SRM) geen lagere rekeningen of betere service bracht. Bovendien wachten consumenten nog steeds op de beloofde invoering van meters met dubbele tarieven.

Lees ook: Marokko: veranderingen in betaling water- en elektriciteitsrekeningen

De instantie roept gezinnen die één meter delen op hun situatie te laten regulariseren voor een eerlijkere berekening en eist gelijke tarieven voor alle wijken in Casablanca. Amari bekritiseert verder de verplichting om alleen het lab van SRM te gebruiken en pleit voor vrije keuze uit erkende laboratoria. Ook wil hij maatschappelijke organisaties betrekken voor meer transparantie in de sector.

Lees ook: Inwoners Nador de dupe van slecht waterbeheer

Amari noemt het opleggen van boetes zonder duidelijke factuur "illegaal" en eist gereguleerde betalingstermijnen met heldere onderbouwing voor extra kosten. Hij stelt dat de huidige facturatiemethode de geest van de wet mist en dat onduidelijkheden in het voordeel van de consument moeten worden uitgelegd. De roep om onafhankelijke controleorganen moet zorgen voor meer rechtvaardigheid en toezicht op het nutsbedrijf.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team