26 oktober 2021 - 12:00 - Marokkanen in het buitenland
De haven van Huelva in Spanje is van plan een scheepvaartroute te openen met Casablanca. Het grootste deel van het jaar zou de route uitsluitend voor het vervoer van goederen zijn bestemd, maar in de zomer kan de veerdienst ook ingezet worden voor het vervoer van passagiers, zoals reeds het geval is met de Canarische Eilanden.
Aangezien Marokko geen lid is van de Europese Unie, moet de Spaanse regering de Unie verzoeken om de haven van Huelva te beschouwen als een grens in de Schengenruimte. De havenautoriteit van de stad voerde dit pleidooi bij de plaatselijke autoriteiten, die op hun beurt het idee zullen verdedigen bij de uitvoerende macht van Andalusië. Pedro Fernández, regeringsafgevaardigde in Huelva, bevestigde aan Huelva Información dat "de integratie van Huelva in de Schengenzone noodzakelijk is om het vervoer van passagiers buiten de grenzen van deze zone mogelijk te maken...".
Lees ook: Uitstel zeeverbinding Portugal-Tanger Med is nog geen afstel
Het project voor de aanleg van een vaarroute tussen Huelva en Casablanca begon te rijpen nadat de haven van Huelva handelsmissies naar Marokko had gezonden. Gezien de toeristische aantrekkingskracht van de stad Casablanca heeft de haven vervolgens de faciliteiten van de zuidpier aangepast om een betere dienstverlening te kunnen bieden aan het vervoer van goederen en passagiers. Om als grens beschouwd te kunnen worden, heeft de haven reeds controleposten geïnstalleerd voor passagiers en voor de kwaliteitscontrole van producten die afkomstig zijn uit landen buiten het Schengengebied.
De aanleg van deze zeeroute zal het verkeer in de haven aanzienlijk doen toenemen, maar voordat de eerste veerboot kan vertrekken moet de haven eerst nog de laatste hand leggen aan een tweede strook voor het laden van trailers op de veerboten. De lijn met Casablanca zal voornamelijk het containervervoer stimuleren. Op deze lijn zullen vooral levensmiddelen worden vervoerd. Volgens een studie die de haven van Huelva drie jaar geleden heeft uitgevoerd, zou het verkeersvolume met Marokko bijna 5000 TEU bedragen. Het project zou ook de lijn Tanger-Algeciras versterken en zo bijdragen tot het ontlasten van het verkeer in de Straat van Gibraltar.
Lees ook: Herstel zeeverbinding Marokko-Spanje in zicht
De haven van Casablanca is de op één na grootste haven van Noord-Afrika, na die van Tanger. Met een capaciteit voor meer dan 35 schepen van verschillende grootte, heeft het een geschatte verkeer van 25 miljoen ton per jaar, veel minder dan de haven van Huelva, volgens cijfers geraadpleegd door Huelva Información.
Vrouw aangevallen bij school zoontje in Driouch
Marokko beboet Amerikaanse farmagigant
Spanje weigert uitlevering gezochte crimineel aan Marokko
Marokko exporteert auto’s naar ruim 70 landen
Jongeman gedood door bliksem in Tanger
VS stuurt ondernemers naar Marokko om export te vergroten
Geld Marokkaanse diaspora boost banken, maar niet de economie
Marokkaanse diaspora levert grote bijdrage, maar voelt zich uitgesloten
Marokko zoekt naar talent bij Marokkaanse diaspora
Tarifa-Tanger: elektrische veerboten voor Marokkaanse diaspora
Marokkanen in buitenland moeten rechtsomkeer maken
"Ik heb de koning geschreven om niet op straat te belanden": noodkreet Marokkaans gezin in Antwerpen
Overheidssteun voor woning populair bij Marokkaanse diaspora
Ministers naar Europa om Marokkaanse diaspora te overtuigen