15 januari 2025 - 08:50 - Marokko
Een recent rapport over het beheer van het Marokkaans snelwegbedrijf ADM onthult dat het Marokkaanse snelwegennet slecht wordt onderhouden en niet voldoet aan de veiligheidseisen voor weggebruikers.
Het rapport, getiteld "Tijdelijke verkennende missie over ADM", is opgesteld door de Commissie voor Infrastructuur, Energie, Mijnen, Milieu en Duurzame Ontwikkeling van het Huis van Afgevaardigden. Het rapport constateert de "verwaarloosde staat" van de snelwegen, wat problemen oplevert voor de gebruikers. "De lengte van het netwerk en het gebrek aan middelen voor onderhoud hebben ertoe geleid dat veel trajecten in slechte staat verkeren, waardoor de snelheid moet worden verlaagd, zoals op het traject Fez-Taza. Daarnaast worden de onderhoudsprogramma’s niet nageleefd, terwijl het verkeer op het netwerk toeneemt", aldus het document.
Lees ook: Marokkaanse snelwegen in crisis
Het rapport wijst ook op een gebrek aan verlichting op de meeste snelwegen en de stopzetting van de uitbreiding van het netwerk sinds 2015. Het rapport bekritiseert verder "het gebrek aan schoonmaak en reinigingsproducten, de afwezigheid van sanitaire voorzieningen en veiligheidsmaatregelen bij de verschillende tolstations". Ook wordt "de wildgroei van straatverkopers op de rustplaatsen, het gebrek aan veiligheid en de stankoverlast door het lozen van water uit vrachtwagens die vis vervoeren" aan de kaak gesteld. Tot slot wijst het rapport op "de vele gevaren, zoals het grote aantal vrachtwagens met hooi dat ’s nachts de snelweg gebruikt, loslopende dieren en de smalle doorgangen die worden gebruikt door de koninklijke gendarmerie en de douaniers".
Het rapport vestigt ook de aandacht op het "ontoereikende aantal tolpoortjes, vooral tijdens vakanties en in het weekend, wat leidt tot files bij de tolstations en verkeershinder". De grootste uitdaging voor ADM is de organisatie van het WK voetbal in 2030, samen met Spanje en Portugal. Dit "wereldwijde evenement zal van ons land een bestemming maken voor alle landen ter wereld. Het is daarom noodzakelijk om een moderne infrastructuur te bieden die de reputatie en geschiedenis van Marokko weerspiegelt, en om geavanceerde technologieën te gebruiken om de staat van de snelwegen te beoordelen en het onderhoud te versnellen", aldus parlementslid Ibrahim Khy, voorzitter van de parlementaire commissie die het rapport opstelde.
Lees ook: Marokko: 1200 km extra snelwegen tegen 2030
Om deze doelstelling te bereiken, zal ADM de lopende projecten voortzetten, waaronder "de bouw van de snelweg Tit Mellil-Berrechid, met een lengte van 30 km en een kostprijs van 2,5 miljard dirham. Het doel is om gebruikers die vanuit het noorden en westen naar het zuiden van het koninkrijk reizen, de mogelijkheid te bieden om de stad Casablanca te vermijden. Dit verkort de reistijd, vermindert het verkeer en zorgt voor een vlotte doorstroming op de trajecten Tit Mellil-Sidi Maârouf, Sidi Maârouf-luchthaven Mohammed V". Ook wordt gewerkt aan "de aanleg van de continentale snelweg Rabat-Casablanca met een lengte van 59 km en een kostprijs van 6 miljard dirham, om de dienstverlening aan de gebruikers van de snelweg Rabat-Casablanca te verbeteren en toekomstige congestie te voorkomen".
Marokkaanse politiecommissaris Laila slachtoffer haatcampagne in Spanje
Algerije provoceert Turkije en Syrië na toenadering met Marokko
Tindouf, Touat, Hassi Beïda... door Algerije geannexeerde Marokkaanse gebieden
Marokko speelt vijf oefenduels
Marokko gebruikt kaftan als cultureel wapen
Marokkaanse snelwegen: onveilig en slecht onderhouden
Marokkaanse politiecommissaris Laila slachtoffer haatcampagne in Spanje
Algerije provoceert Turkije en Syrië na toenadering met Marokko
Tindouf, Touat, Hassi Beïda... door Algerije geannexeerde Marokkaanse gebieden
Marokkaanse snelwegen: onveilig en slecht onderhouden
Marokko geteisterd door palmboomsmokkel
Hoger beroep in zaak Badr Bouljoihel: spanning stijgt
Marokko: waarom toeristen blijven komen
Hoe vorder het tunnelproject tussen Marokko en Spanje?