22 april 2021 - 12:00 - Marokkanen in het buitenland
De Spaans-Marokkaanse Sana Khouja innoveert door haar eigen wijn in blik te creëren. Het merk "Zeena" is reeds succesvol en zou in de komende maanden naar verschillende landen kunnen worden uitgevoerd.
Sana, 33 jaar oud, werkte 5 jaar lang als Operations Manager in een wijnmakerij in Priorat, Catalonië. Na een opleiding in de Verenigde Staten realiseerde zij zich dat wijn in blik een publiek kon bereiken dat niet geïnteresseerd was in gebottelde wijn.
Toen ze terugkeerde naar Spanje, bracht ze Zeena uit, wijn in een blikje. "In 2018 besloot ik dat ik in de wijnindustrie wilde blijven. Maar in de wijnwereld is innovatie niet welkom. Toen ik naar de Verenigde Staten ging, zag ik hoe iedereen toegang had tot wijn in blikjes", legt ze uit.
"Ik moest op zoek naar leveranciers van blikjes, want wijnblikjes zijn niet zoals frisdrankblikjes, ze hebben een speciale folie die ze beschermt tegen het contact met aluminium. Ik moest verschillende producten bestuderen, de verenigbaarheid van de wijn met het blik, de houdbaarheid en de kwaliteiten die er op de markt zijn," voegt ze eraan toe.
"We concurreren niet met de fles wijn, maar eerder met bier, dat ook wordt ingeblikt," benadrukt Sana. Volgens haar is Zeena een gemakkelijke manier om goede wijn te kunnen drinken op het strand of tijdens het kamperen. Het kan worden geleverd met voedsel en in hotels. "Onze eerste productie werd vorig jaar voor 100% online verkocht op de nationale markt, ten voordele van restaurants. Wij zijn van plan onze productie met 50 te vermenigvuldigen om naar Latijns-Amerikaanse en Europese markten te exporteren."
Sana Khouja is ook gerust over de kwaliteit van haar product. "Alles wat wij produceren is milieuvriendelijk, met de juiste certificering en van zeer hoge kwaliteit", benadrukt ze. Een ander voordeel van haar product: "Het verzenden van een kist van 6 flessen naar de Verenigde Staten kan gemiddeld 100 dollar kosten, 8 liter wijn in blikken van 250 cl versturen kost 49 dollar," zegt ze.
Volgens Sana Khouja is haar traject in de wijnbusiness zeer vergelijkbaar met die van de persoon waarvan ze de naam op haar blikje heeft gezet: Xena, een Griekse warrior prinses.
Haar moeder, een vrome moslima, steunde haar bij het verwezenlijken van haar droom. "Op een dag zaten we samen in de keuken en zei ze tegen me: ’Je moet teruggaan naar Priorat, want ik heb je nog nooit zo gelukkig gezien als toen je daar was’."
Sana is zich bewust van het bijzondere karakter van haar product en vooral van de moeite die zij zal moeten doen om haar plaats te vinden in deze wereld, als "inwoner van Barcelona van Marokkaanse afkomst". "In het eerste jaar waren er twee biologische Garnacha-wijnen van Terra Alta, een rode en een witte. En nu gaan we de rosé lanceren, ook op basis van 100% Grenache, zonder toegevoegde suikers," zegt ze.
Oorlog of niet, handel Marokko-Israël bloeit op
Iran wil banden met Marokko herstellen
Marokkaans automerk NamX wil Amerika veroveren
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Afrika Cup 2025: dit zijn de 24 landen die gekwalificeerd zijn voor Marokko
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Geld Marokkaanse diaspora boost banken, maar niet de economie
Marokkaanse diaspora levert grote bijdrage, maar voelt zich uitgesloten
Marokko zoekt naar talent bij Marokkaanse diaspora
Tarifa-Tanger: elektrische veerboten voor Marokkaanse diaspora
Marokkanen in buitenland moeten rechtsomkeer maken
"Ik heb de koning geschreven om niet op straat te belanden": noodkreet Marokkaans gezin in Antwerpen
Overheidssteun voor woning populair bij Marokkaanse diaspora
Ministers naar Europa om Marokkaanse diaspora te overtuigen