8 januari 2023 - 16:00 - Marokko
Marokkanen behoren tot de grootste gebruikers van sociale netwerken, maar kunnen niet veel aanvangen met de opiniemakers die het internet en de sociale netwerken overspoelen en zich "influencer" noemen.
De wereldwijde Arab Index voor de MENA-regio (Midden-Oosten en Noord-Afrika) over het belang van influencer in de Arabische wereld stelde voor Marokko vast dat "50% van de Marokkanen geïnteresseerd is in de inhoud die door influencers wordt aangeboden. De andere helft neemt liever niet deel omdat ze de daar verspreide informatie wantrouwen," meldt Al Ahdath Al Maghribia.
Lees ook: Marokko: DGI zit influencers op de hielen
De Arab Index 2022 stelde dus vast dat 49,7% van de Marokkanen zegt wel vertrouwen te hebben in inhoud gepubliceerd door influencers op sociale media. 42,1% van deze groep zegt zelfs "beïnvloed" te kunnen worden door hun publicaties. Uit het onderzoek blijkt echter dat de meeste Marokkanen, ondanks hun invloed, de televisie gebruiken als informatiebron (51,3%).
Lees ook: Marokko gebruikt influencers om toeristen aan te trekken
Op de tweede plaats komen de websites en blogs van journalisten (49,1%). Daarna volgen influencers en beroemdheden (38,5%), algemene en individuele Facebookpagina’s (37%), WhatsApp-nieuwsgroepen (36,4%) en Facebook-nieuwsgroepen (32,3%).
Marokkaanse YouTuber Weld Chinwiya in de cel
Geld Marokkaanse diaspora boost banken, maar niet de economie
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Mounir (47) in Parijs omgebracht
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
FIFA-ranglijst: teleurstelling voor Marokkanen
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Grote brand verwoest textielfabriek in Tanger (video)
Arrestaties na gewelddadige rellen in Nador
Schoolbus raakt van de weg in Marokko, meerdere gewonden
Verandering voor aanvraag Marokkaans paspoort
Dodelijke afloop familieruzie om land in Noord-Marokko
Grote politie-actie tegen bedorven vlees in Casablanca