4 december 2023 - 12:00 - Economie
Marokko trekt dankzij zijn groot potentieel in de automobielsector steeds meer de aandacht van China, mede dankzij de nabijheid van de Europese markt.
Het officieel bezoek van Koning Mohammed VI aan Peking in 2016 markeerde een keerpunt in de betrekkingen tussen Marokko en China. Dit bezoek resulteerde in een strategisch partnerschap dat diverse sectoren omvat. In 2022 sloot het koninkrijk zich aan bij het Chinese initiatief ’One Belt One Road’, dat gericht is op het massaal investeren in landen langs de economische corridor. In 2023 is de aantrekkingskracht van Marokko voor Chinese investeringen vooral gericht op de productie van batterijen voor elektrische voertuigen, dankzij de beschikbaarheid van belangrijke grondstoffen zoals kobalt en fosfaat.
Lees ook: Waarom Chinese investeerders massaal naar Marokko trekken
De bouw van een industriële stad nabij Tanger, met een investering van één miljard dollar, is een ander belangrijk onderdeel van deze samenwerking. Deze stad, genaamd "Cité Mohammed VI Tanger Tech", zou ongeveer 200 Chinese bedrijven huisvesten en duizenden banen vertegenwoordigen. Hoewel het project in 2021 vertraging opliep door de terugtrekking van de initiële Chinese sponsor, Haite Group, is het uiteindelijk gestart dankzij een overeenkomst van de Marokkaanse regering met andere in China gevestigde bedrijven, meldt South China Morning Post.
Het project, dat beide staatshoofden aanbelangt, heeft "significante vorderingen" gemaakt en staat nu open voor investeringen uit China en andere landen, meldt de Chinese ambassadeur in Marokko, Li Changlin. Hij benadrukt dat China een sleutelrol kan spelen in de Marokkaanse elektrische auto-idustrie en kan bijdragen aan het industrialisatieproces van het land. Qingdao Sentury Tire Company is een van de eerste bedrijven die zich in deze nieuwe industriële zone heeft gevestigd met een investering van bijna 300 miljoen dollar.
Abdelmonim Amachraa, Marokkaanse expert in duurzaamheid en wereldwijde waardeketens, benadrukt dat Europa als belangrijke markt voor elektrische voertuigen een strategische bestemming is voor Chinese bedrijven. De aanwezigheid van China in Marokko kan helpen de afstand tot Europese autofabrikanten en de Europese markt te verkleinen, waardoor de transportafstanden en productiekosten van elektrische voertuigen worden gereduceerd. De vrijhandelsakkoorden van Marokko met de Europese Unie en de Verenigde Staten plaatst Chinese bedrijven in een gunstige positie om te profiteren van subsidies onder de Amerikaanse Inflation Reduction Act en het EU-beleid met betrekking tot kritieke grondstoffen, voegen Zakia Subhan en David Leah van LMC Automotive toe.
Lees ook: Chinese investeringen in Afrika: Marokko op het podium
François Conradie van Oxford Economics Africa merkt op dat fabrikanten van elektrische voertuigen, vooral uit China, zich richten op batterijen op basis van lithium-ijzerfosfaat, waarvoor fosfaten – ruimschoots aanwezig in Marokko – een belangrijke grondstof zijn.
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkanen werken tot 14 uur/dag om Valencia op te knappen
Vader wil kinderen ontvoeren naar Marokko, meisje slaat alarm
Spanje wil controle luchtruim Sahara aan Marokko geven
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden