7 januari 2023 - 08:00 - Economie
Voor de uitbreiding van het spoorwegennet wil de Marokkaanse regering bijna 400 miljard dirham investeren, voornamelijk voor hogesnelheidslijnen. Op lange termijn moeten 43 steden op het spoorwegnet worden aangesloten, in plaats van de huidige 23.
Mohammed Abdeljalil, minister van Transport en Logistiek, antwoordde op een vraag in het parlement dat de Nationale Spoorwegmaatschappij (ONCF) een uitgebreid ontwikkelingsplan op lange termijn aan het voorbereiden is. Hierdoor kan het Marokkaanse spoorwegnet worden uitgebreid en de economische ontwikkeling van de verschillende Marokkaanse regio’s worden ondersteund.
Lees ook: Succes Marokkaanse HSL gaat onverminderd door
De talrijke projecten voorzien in de aanleg van 3800 km normale spoorlijnen en 1300 km hogesnelheidslijnen. Deze zouden Tanger en Agadir enerzijds en Oujda en Rabat anderzijds met elkaar verbinden. Bovendien moeten 43 steden op het spoorwegnet worden aangesloten in plaats van de huidige 23. Het doel is dat 87% van de bevolking gebruik kan maken van het spoor in plaats van de huidige 51%.
Lees ook: Marokko investeert 13 miljard dirham in spoorwegen
Voor de uitvoering van deze projecten zijn echter de nodige financiële middelen nodig, die worden geraamd op 400 miljard dirham. Het ministerie zet zich in voor innovatieve vormen van financiering, die steunen op partnerschappen tussen de openbare en de particuliere sector en op de deelname van regio’s en gemeenten.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden