9 juni 2024 - 19:00 - Economie
Met de komst van een gigantische batterijfabriek in de Atlantic Free Zone in Kenitra, zet Marokko een belangrijke stap op weg naar het leiderschap in de productie van batterijen voor elektrische voertuigen in de regio Midden Oosten en Afrika.
De fabriek, die wordt gebouwd door het Chinese Gotion High-Tech, zal de eerste "gigafactory" in zijn soort zijn in Marokko en zal een belangrijke impuls geven aan de ambities van het koninkrijk op het gebied van groene mobiliteit.
Lees ook: Marokko verwelkomt eerste gigafactory in Midden-Oosten & Afrika
De totale investering in het project bedraagt 65 miljard dirham, wat het de grootste buitenlandse industriële investering in Marokko maakt na die van Renault in Tanger. De Duitse autofabrikant Volkswagen zal voor 40% deelnemen in het kapitaal van de toekomstige Marokkaanse dochteronderneming van Gotion High-Tech. Marokkaanse investeerders, waaronder CNGR, hebben ook een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van de fabriek.
De keuze van Gotion High-Tech om zich in Marokko te vestigen, is te danken aan verschillende factoren, waaronder de stabiliteit van het land, de jonge bevolking, de goede infrastructuur en de opkomst van hernieuwbare energiebronnen. De fabriek zal naar verwachting 17.000 directe, indirecte en afgeleide banen creëren en zal ook bijdragen aan het behoud van 220.000 bestaande banen in de sector.
De bouw van de gigafactory zal naar verwachting binnen 24 maanden worden voltooid, met een operationele start in het derde kwartaal van 2026. In de eerste fase zal de fabriek een capaciteit van 20 GWh hebben, met de mogelijkheid om dit in de toekomst uit te breiden tot 100 GWh. De fabriek zal zich richten op de productie van LFP-batterijen (lithium, ijzer en fosfaat), die een goedkopere en milieuvriendelijkere optie zijn dan traditionele lithium-ionbatterijen.
Lees ook: Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?
De komst van de gigafactory is een belangrijke stap voor Marokko op weg naar een duurzame toekomst. De fabriek zal niet alleen bijdragen aan de ontwikkeling van de lokale economie, maar zal ook het land positioneren als een belangrijke speler in de wereldwijde transitie naar elektrische mobiliteit.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden