Zoeken

Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?

19 mei 2024 - 07:00 - Economie

©

Dankzij zijn strategische ligging ten opzichte van Europa, de rijkdom aan mineralen die essentieel zijn voor de productie van batterijen en de overvloed aan hernieuwbare energiebronnen, lijkt Marokko alle troeven in handen te hebben om de leider te worden van elektrische voertuigen in Afrika en zelfs in Europa.

De afgelopen jaren is Marokko een paradijs geworden voor Europese autobouwers zoals Renault en Stellantis, die er fabrieken hebben gevestigd. De afgelopen maanden hebben Chinese giganten hun vizier op het koninkrijk gericht en zijn ze van plan er vijf fabrieken te bouwen voor de productie van batterijen voor elektrische voertuigen en accessoires.

Lees ook: Kan Marokko de concurrentie aan in de elektrische auto-industrie?

Marokko trekt Chinese investeerders in de autosector aan vanwege de goedkope arbeidskrachten. Een arbeider in een autofabriek in Marokko verdient gemiddeld 500 euro per maand en geniet van acceptabele arbeidsvoorwaarden met rustdagen. Al deze factoren geven Marokko een concurrentievoordeel, schrijft El Debate.

De Europese autobouwers met fabrieken in Marokko zijn tevreden met hun productie. Carlos Tavares, CEO van Stellantis, kondigde dit jaar een toename aan van de productie van voertuigen en motoren in de fabriek in Kenitra. Renault heeft twee fabrieken, in Tanger en Casablanca, waar het zijn Dacia-modellen (Logan, Sandero, Lodgy, Dokker...) produceert.

Lees ook: Elektrische batterijen: Marokko op weg om wereldmacht te worden

De auto-industrie is de belangrijkste exportsector van Marokko, na de landbouwsector. Koning Mohammed VI voert een ambitieus plan uit voor de ontwikkeling van infrastructuur (wegen, autosnelwegen, treinen, havens, luchthavens), waardoor de fabrieken die in het koninkrijk actief zijn hun productie zouden kunnen verhogen.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team