19 februari 2025 - 07:00 - Marokko
De Marokkaanse luchthavenbeheerder ONDA heeft ambitieuze plannen onthuld met de strategie "Luchthavens 2030". Deze strategie is gericht op modernisering van de infrastructuur, verbetering van de klantervaring en een grondige transformatie van de ONDA zelf. Dit alles met het oog op het WK voetbal in 2030, dat Marokko samen met Spanje en Portugal organiseert.
De belangrijkste luchthavens van Marokko zullen worden gemoderniseerd en uitgebreid. Zo zal de capaciteit van Casablanca Mohammed V Airport tegen 2029 toenemen van 14 naar 35 miljoen passagiers. Ook andere luchthavens, waaronder Marrakech, Agadir, Tanger en Fez, zullen ingrijpende uitbreidingswerken ondergaan om hun capaciteit te verdubbelen en de sterke groei van het luchtverkeer op te vangen.
Lees ook: Uitslag wedstrijd Marokko - Tanzania: 2-1
Het ONDA wil de nieuwste digitale technologieën en innovaties integreren om de klantervaring te verbeteren. "Onze luchthavens van de toekomst zullen een open, ambitieus en gastvrij Marokko belichamen, met internationale standaarden en een ervaring die wordt verrijkt door onze legendarische gastvrijheid", aldus Adel El Fakir, directeur-generaal van ONDA. Hij voegt daaraan toe: "Van luchtverkeersleiding tot de uitbreiding van onze luchthavens, van het platform tot de bagageafhandeling bij aankomst en vertrek, van de check-in tot het instappen, de customer journey zal een transformatie ondergaan die al aan de gang is, zowel digitaal als menselijk."
De transformatie van het ONDA zelf omvat veranderingen in de institutionele structuur, de ontwikkeling van menselijk kapitaal en de versterking van de zelf financieringscapaciteit. Het ONDA wil de competenties versterken en de werkmethoden moderniseren door middel van permanente opleidingsprogramma’s, de integratie van nieuwe expertise en de toepassing van internationale best practices. Ook wil het ONDA interne innovatie en een nieuwe cultuur van excellentie bevorderen door initiatief, samenwerking en continue verbetering aan te moedigen.
Lees ook: Marokko investeert 42 miljard in XXL luchthavens
El Fakir benadrukte dat het ONDA voor drie grote uitdagingen staat. De eerste is de sterke groei van het luchtverkeer. Marokko kent een aanhoudende stijging van het aantal passagiers, wat een snelle aanpassing van de luchthaveninfrastructuur vereist. De tweede uitdaging betreft het ontwikkelingsplan van Royal Air Maroc. De Marokkaanse luchtvaartmaatschappij is van plan zijn vloot uit te breiden van 50 naar 200 vliegtuigen tegen 2037, met een tussentijds doel van 107 vliegtuigen in 2030. De derde uitdaging is de co-organisatie door Marokko van het WK 2030, samen met Spanje en Portugal. Deze co-organisatie vereist een grotere opvangcapaciteit en logistieke flexibiliteit voor de Marokkaanse luchthavens.
Marokkaan doodgeduwd door neven in Istanbul
Marokko verdubbelt belangrijke verkeersader Chefchaouen-Ouezzane
Marokko helpt Palestina met transport en logistiek
Marokkaans elftal oefent tegen Tunesië en Benin
Schoenenfabriek in Tanger verwoest door brand (video)
Nieuwe internetkabel: Canarische eilanden springplank naar Marokko
Marokko verdubbelt belangrijke verkeersader Chefchaouen-Ouezzane
Marokko helpt Palestina met transport en logistiek
Schoenenfabriek in Tanger verwoest door brand (video)
Verliefde tiener gemarteld in shishazaak in Casablanca
Marokkaanse rechtbank verwerpt klacht tegen Israëlische minister
Marokko centraal in Britse corruptieschandaal
Royal Air Maroc ziet potentieel in Zuid-Amerika
Ondergrondse tunnel ontdekt tussen Sebta en Marokko