23 januari 2025 - 18:50 - Economie
De Marokkaanse auto-industrie is de afgelopen jaren sterk gegroeid, wat Spanje zorgen baart. Marokko is uitgegroeid tot een van de grootste auto-exporteurs naar Europa.
In 2024 produceerde het koninkrijk ongeveer 700.000 voertuigen en dit aantal zal naar verwachting stijgen tot 2 miljoen in 2030. Deze groei is te danken aan de aanwezigheid van drie fabrieken van Europese autogiganten in Marokko.
Lees ook: Marokko exporteert auto’s naar ruim 70 landen
Renault heeft twee fabrieken in Marokko. De eerste is gevestigd in Casablanca en werd in 2003 overgenomen van SOMACA. Deze fabriek heeft een productiecapaciteit van 100.000 voertuigen. In 2012 opende Renault een tweede fabriek in Tanger, met een jaarlijkse productiecapaciteit van 400.000 voertuigen, waaronder de Dacia Jogger.
Stellantis, voorheen PSA, vestigde zich in 2019 in Kenitra. Deze fabriek heeft een capaciteit van 400.000 voertuigen en produceert modellen zoals de Peugeot 208, Citroën AMI en Opel Rocks-e. Stellantis is van plan om de productie van de Citroën C4 en C4 X in 2027 van Spanje naar Kenitra te verplaatsen.
Lees ook: Marokko is toekomst van Europese auto-industrie
Marokko heeft in de havenzone een parkeerterrein met een capaciteit van 500.000 auto’s voor export. Momenteel wordt gewerkt aan het verdubbelen van deze capaciteit. Dankzij deze investeringen is Marokko een van de grootste auto-exporteurs naar Europa geworden, zelfs groter dan Japan.
Gevaarlijke namaakolie ontdekt in Marrakech
Trio veroordeeld voor overvallen op geldkantoren in Marokko
WK 2030: Marokko ziet groter dan Qatar
Eid ul-Adha in gevaar door dure schapen in Marokko
Conflict over polygamie eindigt in moord in Marokko
Marokko verwacht veel van Donald Trump
Aankoop grond voor spoorlijn Nador van start
Marokko investeert 42 miljard in XXL luchthavens
Spanje ontevreden met Marokkaans succes
Vraag en aanbod uit balans op Marokkaanse huizenmarkt
Algerije verrast door vlucht naar Laayoune toe te staan
Koffie wordt nog duurder in Marokko
AliExpress introduceert betaling in dirham
Marjane opent de aanval op Turkse concurrent BIM