20 oktober 2024 - 08:00 - Economie
In Italië groeit de ongerustheid over de strategie van autogigant Stellantis. Terwijl de productiecapaciteit van de fabriek in Melfi en de toeleveringsketen in Basilicata wordt gehalveerd, verdubbelt Stellantis die van de fabriek in Kenitra, Marokko. Deze ontwikkeling baart lokale economische spelers grote zorgen.
In Basilicata werken momenteel 5425 mensen in de Stellantis-fabriek, tegenover 7800 tussen 2014 en 2016. De toeleveringsketen, die in dezelfde periode meer dan 5000 werknemers telde, is nu gekrompen tot 3500. Ondertussen investeert Stellantis massaal in Marokko. Bijna 300 miljoen euro is geïnvesteerd in de fabriek in Kenitra om de productiecapaciteit te verdubbelen van 200.000 naar 400.000 voertuigen per jaar.
Lees ook: Stellantis investeert fors in Marokkaanse autoproductie
"De situatie in de auto-industrie in onze regio is steeds zorgwekkender", zegt Francesco Somma, voorzitter van Confindustria Basilicata, aan Lagazzetta de Lmezzogiorno. "De reorganisatie van de Stellantis-productielocatie in Melfi gaat door en de lokale toeleveringsketen heeft het moeilijk." Slechts de helft van de leveranciers in de regio heeft orders gekregen voor de nieuwe modellen die in Melfi worden geproduceerd. "De komende weken zullen cruciaal zijn om het tij te keren", voegde hij eraan toe.
Lees ook: Boost voor auto-export: Stellantis krijgt eigen spoorlijn
Confindustria Basilicata vreest voor een "industriële woestijnvorming" en een ineenstorting van de regionale economie. "Als er geen antwoorden komen, riskeren we een halvering van het personeelsbestand in de toeleveringsketen van Melfi", waarschuwen vertegenwoordigers. De vakbonden van metaalarbeiders en de burgemeester van Melfi, Giuseppe Maglione, delen deze zorgen. "De helft van de productie en de werkgelegenheid is geconcentreerd in Melfi", aldus de burgemeester. "Het gaat om een aanzienlijke omzet voor het bbp van Basilicata, en een crisis die het hele gebied verarmt." Allen roepen op tot een algemene mobilisatie om de lokale auto-industrie, een pijler van de regionale economie, te redden.
Laila, de virtuele Puma-influencer van de Atlas Leeuwen
Grote brand verwoest textielfabriek in Tanger
Mysterieuze verdwijning Fadela (50) in Frankrijk
Marokkaanse diaspora levert grote bijdrage, maar voelt zich uitgesloten
Spaanse boeren woedend over Marokkaanse concurrentie
Arrestaties na gewelddadige rellen in Nador
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden
Marokko schrapt belastingen voor wapenproducenten
Air Algérie verliest strijd met Royal Air Maroc
Orange investeert fors in 5G en glasvezel in Marokko
Meststoffen: Marokkaanse OCP slaat terug in Verenigde Staten