23 november 2020 - 20:20 - Economie
Ondanks de gevolgen van de coronavirus-pandemie voor Afrikaanse havens, Blijkt de haven Tanger Med een van de havens op het continent te zijn die het best bestand zijn tegen de storm.
In Afrika heeft de maritieme transportsector veel gevolgen ondervonden van de coronacrisis. Ondanks dat de "blanco afvaarten" (annulering van aanloop of schip) een negatieve invloed hebben op de handel, merkt L’Economiste op dat de havens van Lagos, Durban en Tanger goed presteren in vergelijking tot andere havens op het continent. De krant meldt dat met name de vereenvoudiging van procedures en het beter faciliteren van digitaal betaalverkeer in buitenlandse handelsprocessen, het verschil hebben gemaakt voor Tanger Med.
In haar studie over maritiem vervoer in november 2020, meldt de VN-conferentie over Handel en Ontwikkeling (UNCTAD) dat de Afrikaanse export is gedaald met 35% en de import met 25%. Ondanks de opleving die er aan het einde van het tweede kwartaal van 2020 te zien was, ging het voor Afrika nog altijd om een daling van de import van 17% en van 21% van de export.
De dalingen worden vooral veroorzaakt door de problemen die er zijn met vrachtvervoer over land, aangezien verschillende Afrikaanse landen vanwege de pandemie hun grenzen geheel of gedeeltelijk hebben gesloten. Hierdoor duurt het langer voordat de ingeklaarde goederen bij de havens kunnen worden opgehaald en ook duurt de toevoer van goederen naar de haven langer. Een bijkomend probleem hiervan is dat de rederijen langer moeten wachten totdat hun lege containers weer terug bij de havens zijn, waardoor zij extra kosten maken.
Bovendien benadrukt UNCTAD dat het gebrek aan digitalisering nadelig is geweest voor verschillende havens op het continent. In het rapport dringt de VN-organisatie aan op de noodzaak voor Afrikaanse havens om op dit gebied stappen te zetten. Uit de studie blijkt ook dat Afrika slechts een marginaal aandeel heeft in de maritieme wereldhandel. In 2019 maakte de totale waarde van de Afrikaanse export slechts 2,5% uit van het wereldtotaal. De waarde van de import maakte 3% uit afgezet tegen de totaalwaarde van de wereldimport. Qua volume was in 2019 de Afrikaanse export zo’n 7% van het totaal, en nam het continent 4,6% van het totale importvolume voor haar rekening.
Volgens dezelfde UNCTAD-studie hebben "een gericht handels- en industriebeleid en regionale integratie-initiatieven zoals de African Continental Free Trade Agreement (AfCFTA) het potentieel om de handelsstromen in containers in Afrika te verbeteren". In 2019 bestond het Afrikaanse aandeel van maritieme vracht die vanuit ontwikkelingslanden is geëxporteerd uit 12% en ging 7% van de ladingen die zijn gelost in dezelfde categorie landen naar Afrika. Deze ranglijst werd in dat jaar aangevoerd door Azië, gevolgd door Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. De Afrikaanse landen met de beste ligging voor maritieme handel zijn Marokko, Egypte en Zuid-Afrika, vanwege het feit dat ze met internationale zeeroutes zijn verbonden. De regionale overslagcentra van Afrika zijn te vinden in Djibouti, Togo en Mauritius.
Spanje wil controle luchtruim Sahara aan Marokko geven
Marokkaanse YouTuber Weld Chinwiya in de cel
Geld Marokkaanse diaspora boost banken, maar niet de economie
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Mounir (47) in Parijs omgebracht
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden
Marokko schrapt belastingen voor wapenproducenten