2 juli 2023 - 21:30 - Economie
Spanje heeft miljoenen euro’s uitgegeven aan haalbaarheidsstudies voor het project van een spoorwegtunnel naar Marokko via de Straat van Gibraltar. Enorme middelen werden besteed aan Secegsa, het Spaanse studiebureau dat al 42 jaar verantwoordelijk is voor het dossier.
Marokko en Spanje ondertekenden in 1979 een gezamenlijke intentieverklaring onder Hassan II en Juan Carlos I, om een onderzeese tunnel van 42 km te bouwen in de Straat van Gibraltar. Het project is bedoeld om Europa met Afrika te verbinden. De bouw van de tunnel is echter nooit van start gegaan. Ondanks de oprichting van twee openbare studiebedrijven, de SNED in Marokko en de Secegsa in Spanje in de jaren 1980, is de tunnel in de projectfase gebleven, meldt Público.
Lees ook: Tunnel van 42 km om Europa en Afrika te verbinden: het ambitieuze Spaans-Marokkaanse project
In 43 jaar tijd is er nog geen enkele steen gelegd. Toch zijn er milieu- en technische haalbaarheidsstudies voor het project uitgevoerd. In de jaren ’90 hebben de Marokkaanse en Spaanse studiebureaus vergaderingen georganiseerd in Tanger, Madrid, Marrakech en Sevilla om de voortgang van de studies te bespreken. Tussen 1981 en 2014 hebben 10 zeemetingen, waarvan vier in diepte, de orografische en hydraulische complexiteit bevestigd van een dergelijk project in een onstabiele maritieme ruimte, gekenmerkt door de samenloop van de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan.
In een rapport over de periode 1997-2001 merkte de Spaanse Rekenkamer een "onderbreking" op in de uitvoering van de studies en een "stagnatie" van de hoofdactiviteit van Secegsa, waarbij een "significante" overschot aan contant geld werd opgemerkt. In 2017 had het bedrijf tien werknemers met een loonmassa van 384.000 euro per jaar, waarvan bijna de helft, ofwel 181.500 euro, werd toegewezen aan de twee leidinggevende posities. De staatssteun in de afgelopen zeven jaar bedraagt 1,3 miljoen euro.
Lees ook: Tunnel Marokko-Spanje: belangrijke bijeenkomst in Madrid
De realisatie van de tunnel is zeer dichtbij volgens José Luis Goberna, de voorzitter van Secegsa. Hij is ervan overtuigd dat technologische vooruitgang in de tunnelboorindustrie dit "zeer complexe" project zal "versnellen", waarvan de realisatie "de duurzame ontwikkeling, de welvaart en de stabiliteit van de hele regio" zal bevorderen. Het project is haalbaar, volgens Alejandro Castillo, civiel ingenieur en professor aan de Universiteit van Granada. Het zou een investering van 20 miljard euro moeten vergen, wat 2 tot 5% van het Spaanse BBP vertegenwoordigt. De aanleg van de tunnel zou 10 tot 15 jaar eisen.
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden