Zoeken

Veerbootrel op route Tarifa-Tanger

27 november 2024 - 08:50 - Marokko

©

De Spaanse veerbootmaatschappij Balearia heeft onlangs aangekondigd dat zij het contract heeft gewonnen voor de levering van twee elektrische veerboten op de route Tarifa-Tanger. Dit tot grote ergernis van concurrent DFDS-FRS Iberia, de huidige exploitant van de lijn. Balearia claimt de overwinning nog voordat de havenautoriteit van de baai van Algeciras officieel een winnaar heeft aangewezen.

In een persbericht van 18 november verklaarde Balearia dat zij het contract van 135 miljoen euro in de wacht heeft gesleept. Dit contract omvat de levering van twee elektrische veerboten met een capaciteit van 800 passagiers en de bouw van twee oplaadstations in Tarifa en Tanger. De looptijd van het contract bedraagt 15 jaar.

Lees ook: Tarifa-Tanger: elektrische veerboten voor Marokkaanse diaspora

DFDS-FRS Iberia reageert verbolgen en beschuldigt Balearia van het niet respecteren van de procedures. Volgens DFDS-FRS Iberia probeert Balearia de havenautoriteit onder druk te zetten. DFDS-FRS Iberia benadrukt dat zij de beste technische score heeft behaald in de aanbesteding en spreekt van misleiding. Het bedrijf sluit juridische stappen niet uit.

Lees ook: Terugreis Marokkaanse diaspora: wachtrijen, drukte en hoge prijzen

De veerdienst Tarifa-Tanger wordt momenteel beheerd door twee maatschappijen: DFDS-FRS Iberia, die de concessie heeft van de havenautoriteit van Algeciras, en Africa Morocco Link, die de concessie heeft van de havenautoriteit van Tanger. Vorig jaar maakten 1,308 miljoen passagiers gebruik van de lijn Tarifa-Tanger, tegenover 2,7 miljoen passagiers op de lijn Algeciras-Tanger Med.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team