18 juli 2023 - 18:00 - Marokko
Reizigers zijn ontevreden over de Mohammed V Luchthaven in Casablanca en de Marokkaanse luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc. Deze ontevredenheid wordt veroorzaakt door de vele verliezen van bagage en de slechte kwaliteit van de begeleidingsservices.
"Breng me mijn bagage terug, het bevat mijn medicijnen, ik ga dood. Geef het me nu terug. Schande over jullie, ik wacht hier al vier dagen. Ik heb mijn ticket betaald. Geef me mijn medicijnen terug. Ik ben vanuit de Verenigde Staten naar mijn land gekomen om deze ervaring te beleven... Het is ondraaglijk", klaagt een Marokkaanse passagier in een video op sociale media. Hij stelt stelt zijn bagage al vier dagen kwijt te zijn.
Lees ook: Éénloketsysteem voor Marokkaanse diaspora op luchthaven Casablanca
Andere kwade passagiers hebben ook hun verontwaardiging geuit. Ze beschrijven de diensten van Royal Air Maroc als ondermaats. Sommige reizigers wijzen naar het Nationaal Bureau voor Luchthavens (ONDA). "Het ONDA moet groeien, de luchthaven van Casablanca is echt ondermaats, zonder charme, zonder comfort en slecht ontworpen", tweette een gebruiker. Een werknemer van Royal Air Maroc, gecontacteerd door MWN, verklaarde dat zij "niet op de hoogte was van de video’s". "We geven geen commentaar op dit onderwerp, want in feite weet ik niet waarover jullie het hebben, ik heb de video’s niet gezien", zei ze, eraan toevoegend dat het bedrijf "alles wat nodig is" doet om haar klanten tevreden te stellen.
Een medewerker van het ONDA-callcenter benadrukte dat bagagebeheer de verantwoordelijkheid is van de luchtvaartmaatschappijen, niet van de luchthaven. Een andere Marokkaanse passagier stelt dat zijn persoonlijke bezittingen vijf dagen lang verloren waren. "De enige manier om ze terug te krijgen, was door iemand te vragen ze persoonlijk voor mij op te halen", voegde hij eraan toe.
Ook Stéphanie Bermeo had een "slechte" ervaring en een "teleurstellend" avontuur op de Mohammed V Luchthaven. "Als Marokko toeristen wil blijven aantrekken, kan het mensen niet zo behandelen op de luchthaven", schrijft ze. Ze legt uit dat ze op 24 juni, toen ze probeerde haar ticket aan de balie te laten afdrukken (inclusief een toeslag van 660 dirham voor het afdrukken op de luchthaven), op de luchthaven van Casablanca veel problemen ervoer. "De vrouw [aan de balie] weigerde de tickets te printen, waardoor we onze vlucht misten", zei ze, benadrukkend dat ze haar telefoon had gebruikt om de surrealistische weigering van de vrouw om de passagierstickets zonder geldige reden af te drukken, te filmen.
Lees ook: Royal Air Maroc: tarieven stijgen, wereld-Marokkanen woedend
Het herhaaldelijk verlies van bagage en de slechte kwaliteit van de begeleidingsservices kunnen het Marokkaanse toerisme schaden. Het is geen geheim dat Marokko van plan is zijn toeristische troeven te versterken om 17,5 miljoen toeristen aan te trekken, 120 miljard dirham aan inkomsten te genereren en 200.000 nieuwe banen te creëren tegen 2026. Het koninkrijk wil bovendien het Wereldkampioenschap voetbal in 2030 te organiseren.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Grote brand verwoest textielfabriek in Tanger (video)
Arrestaties na gewelddadige rellen in Nador
Schoolbus raakt van de weg in Marokko, meerdere gewonden