Zoeken

Marokkaanse cultfrisdrank ’La Cigogne’ maakt comeback

9 oktober 2024 - 12:10 - Marokko

©

Het Marokkaanse frisdrankmerk ’La Cigogne’ is terug van weggeweest. De iconische frisdrank, die in 1929 werd geïntroduceerd, was vooral populair in de jaren 60.

Het merk, met zijn unieke citrusachtige smaak en opvallende logo van een ooievaar in volle vlucht, was een symbool van nationale trots in een tijd waarin Coca-Cola en Pepsi de wereldmarkt begonnen te veroveren.

Lees ook: Iconische frisdrank "La Cigogne" maakt comeback in Marokko

La Cigogne was niet alleen populair in cafés, maar ook tijdens familiebijeenkomsten. In de jaren 70 en 80 beleefde het merk zijn hoogtijdagen. Kinderen dronken het na schooltijd en volwassenen bij familiediners. De opkomst van multinationals in de jaren 80 leidde echter tot de ondergang van lokale merken zoals La Cigogne. Coca-Cola en Pepsi wonnen terrein met agressieve marketingcampagnes en een sterke distributie.

Tegen het einde van de jaren 90 was de bekende frisdrank bijna nergens meer te vinden. De moordende concurrentie van de Amerikaanse frisdrankgiganten bleek te veel. In 1997 verdween La Cigogne geruisloos van de Marokkaanse markt. Maar in juni 2024, tot verbazing van velen, werd de terugkeer van de iconische frisdrank aangekondigd. De aankondiging wekte nostalgische gevoelens bij veertigplussers die opgroeiden met deze iconische drank.

Lees ook: Marokko: hanouts komen in opstand tegen Coca-Cola

De nieuwe versie van La Cigogne richt zich op zowel oude als nieuwe consumenten. De smaak en het logo zijn onveranderd. De uitdaging is echter groot. De Marokkaanse frisdrankmarkt wordt gedomineerd door multinationals en consumenten zijn zich meer bewust van gezondheid. La Cigogne is nog niet overal verkrijgbaar, maar de eerste reacties zijn positief.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team