Zoeken

Marokkaanse Sana Khouja revolutioneert wijnsector in Spanje

14 maart 2022 - 16:20 - Marokkanen in het buitenland

©

Sana Khouja, een jonge onderneemster van Marokkaanse afkomst, moest raciale-, economische- en genderbarrières doorbreken om naam te maken in de Spaanse wijnwereld. In 2019 creëerde ze Zeena, haar merk van biologische wijn verpakt in een 100% recycleerbaar aluminium blikje.

Sana Khouja werd in Marokko geboren in een bescheiden gezin. Ze heeft hard gewerkt voor haar carrière als zakenvrouw met een veelbelovende toekomst. Op 30-jarige leeftijd creëerde ze het merk "Zeena", een ingeblikte wijn, die een primeur is voor de wijnindustrie op de Spaanse markt. "Het doel is om duurzame producten te creëren die aangepast zijn aan de nieuwe consumptiegewoonten," legt ze uit in een interview met Publico.

Lees ook: Luchtverkeer tussen Marokko en Tunesië opgeschort

"We concurreren niet met de wijnfles, maar we breiden de markt eenvoudigweg uit. De wijnindustrie werd tot nu toe vooral door mannen geleid, maar de laatste jaren zijn er steeds meer vrouwen in de sector aan de slag. Ik had als vrouw en dochter van immigranten zonder universitair diploma in de oenologie, weinig kans op slagen," zegt de jonge onderneemster.

Lees ook: Marokko: piek-import Spaanse wijn in 2021

Toch is Sana Khouja blij dat ze een vrouw is. "Ik schaamde me wel jarenlang voor mijn afkomst en verborg mijn nationaliteit", zegt de jonge vrouw. Ze geeft toe dat ze zelf in Spanje op geen enkele manier werd gediscrimineerd, waarschijnlijk omdat ze blond en een lichte huidskleur heeft. Maar ze ziet wel dat andere vrouwen met een "donkere huidskleur", of die een hoofddoek dragen, nog steeds gediscrimineerd worden op grond van hun ras, godsdienst of sociale status.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team