27 augustus 2024 - 14:01 - Marokko
Terwijl in Europa de meeste autofabrikanten dieselauto’s uit hun aanbiedingen hebben gehaald, blijft Marokko ze produceren en verkopen. Hoe kan het koninkrijk een balans vinden tussen economische belangen en de bescherming van milieu en gezondheid?
De Marokkaanse auto-industrie staat voor een grote uitdaging: het vinden van een evenwicht tussen economische noodzaak en duurzaamheid. De regering blijft dieselauto’s promoten vanwege de lagere prijs van diesel in vergelijking met benzine. Dit beleid is gericht op het behouden van marktstabiliteit en het bieden van betaalbare opties aan consumenten. De overstap naar schonere auto’s, zoals elektrische voertuigen, vereist bovendien enorme investeringen in infrastructuur, zoals laadstations en wegennetwerken.
Lees ook: Goedkopere olie, duurdere benzine: de Marokkaanse paradox
Maar het gebruik van dieselauto’s heeft wel degelijk gevolgen voor milieu en gezondheid. Dieselmotoren stoten schadelijke stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofoxiden, die ernstige gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken, zoals astma, luchtweg- en hartaandoeningen. Een onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie uit 2012 koppelde deze uitstoot aan een verhoogd risico op long- en blaaskanker. In Marokko wordt de hoge prevalentie van dieselauto’s in verband gebracht met een toename van luchtweg- en urinewegaandoeningen in grote steden. Bovendien dragen dieseluitstoot bij aan luchtvervuiling en de toename van broeikasgassen, wat de klimaatverandering verergert, zoals blijkt uit een rapport van de Wereldbank uit 2021.
Er zijn alternatieve beleidsmaatregelen die de Marokkaanse regering zou kunnen nemen om het gebruik van dieselauto’s te verminderen, zoals in sommige Europese landen gebeurt. Marokko zou bijvoorbeeld belastingmaatregelen kunnen invoeren om het gebruik van dieselmotoren te ontmoedigen, zoals hogere belastingen op vervuilende auto’s en tegelijkertijd belastingvoordelen of financiële prikkels bieden voor de overstap naar elektrische of hybride auto’s. Daarnaast moet Marokko investeren in de verbetering en uitbreiding van het openbaar vervoer, zodat het aantrekkelijker wordt voor mensen om de auto te laten staan.
Lees ook: Onvrede in Marokko: tanken onbetaalbaar
Andere mogelijke oplossingen zijn: financiële en wettelijke stimulansen bieden voor de aankoop van elektrische auto’s, zoals belastingverlagingen en vrijstellingen van invoerrechten; de infrastructuur voor elektrische auto’s verbeteren, zoals het aantal laadstations uitbreiden en de toegang ertoe vergemakkelijken; bewustmakingscampagnes lanceren om het publiek te informeren over de gezondheids- en milieurisico’s van diesel en het belang van de overstap naar schonere alternatieven; en tot slot, individuele verantwoordelijkheid aanmoedigen en burgers stimuleren om duurzamer gedrag te vertonen.
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkanen werken tot 14 uur/dag om Valencia op te knappen
Vader wil kinderen ontvoeren naar Marokko, meisje slaat alarm
Spanje wil controle luchtruim Sahara aan Marokko geven
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Grote brand verwoest textielfabriek in Tanger (video)
Arrestaties na gewelddadige rellen in Nador
Schoolbus raakt van de weg in Marokko, meerdere gewonden
Verandering voor aanvraag Marokkaans paspoort
Dodelijke afloop familieruzie om land in Noord-Marokko
Grote politie-actie tegen bedorven vlees in Casablanca