6 februari 2025 - 07:00 - Marokko
De Marokkaanse minister van Uitrusting en Water, Nizar Baraka, heeft aangekondigd dat zijn ministerie werkt aan innovatieve mechanismen om het beheer van snelwegbedrijf ADM te verbeteren, die zwaar onder de schulden gebukt gaat.
Tijdens een bijeenkomst van de Infrastructuurcommissie in het parlement verklaarde Baraka dinsdag dat het rendement op investeringen in de infrastructuursector een lange termijnkarakter heeft. De minister stelde dat ADM al 55 miljard dirham aan investeringen heeft ontvangen voor de realisatie van infrastructuren, waarvan 80% afkomstig is van internationale instellingen en 20% uit het eigen kapitaal van de maatschappij.
Lees ook: Marokkaanse snelwegen: een explosief rapport?
De minister bevestigde dat het jaarlijkse financiële tekort van de maatschappij bijna 1 miljard dirham heeft bereikt, en merkte op dat deze situatie zich pas in 2033 zou kunnen normaliseren. Met betrekking tot de schuld van ADM verzekerde de verantwoordelijke dat zijn ministerie zich inzet om de eigen activa te versterken en de schuldratio te verbeteren, die is gedaald van 4 tot 1,5. De herstructurering van de schuld van 15,5 miljard dirham tussen 2016 en 2020, wat ongeveer 40% van het totaal is, heeft geleid tot een vermindering van de kosten van de schuldendienst met ongeveer 5 miljard dirham over de periode 2016-2032.
Leningen tegen hoge tarieven werden vervangen door goedkopere leningen, waardoor de schuldenlast van 40 miljard dirham in 2020 tot 37 miljard dirham in 2023 kon worden teruggebracht, waardoor ADM de capaciteit kreeg om investeringen te doen en haar verplichtingen tegenover de geldschieters na te komen, zonder te wachten op hulp van de staat.
Lees ook: Marokkaanse snelwegen: onveilig en slecht onderhouden
Nizar Baraka voegde eraan toe dat zijn ministerie de innovatieve financieringswijzen bestudeert om de schuld te beheersen en de toekomstige investeringen van de maatschappij te financieren, met behoud van het financiële evenwicht. De herziening van de toltarieven is een optie die wordt overwogen om de financiële duurzaamheid van de Marokkaanse snelwegen te waarborgen. Evenzo is er een studie gaande naar het verband tussen de hoogte van de kapitaaldeelname en het verkeersvolume voor de toekomstige snelwegen.
Ziyech, Aznou, Taarabt, ...: transfercarrousel draait voor Marokkaanse internationals
Badr Hari voorwaardelijk vrij na huiselijk geweld
Douar El Askar in Rabat gesloopt
Marokkaanse sardine wordt luxe tijdens de Ramadan
Viper Shield: succesvolle test voor Marokkaanse F-16
Marokko breidt binnenlands luchtvaartnetwerk uit
Douar El Askar in Rabat gesloopt
Marokkaanse sardine wordt luxe tijdens de Ramadan
Viper Shield: succesvolle test voor Marokkaanse F-16
Marokko breidt binnenlands luchtvaartnetwerk uit
Kanker, tweede doodsoorzaak in Marokko
Hogere toltarieven op komst in Marokko
Syrië: Koning Mohammed VI wenst nieuwe president succes
Luxe levensstijl valt op bij Marokkaanse fiscus