Zoeken

Tunnel Marokko-Spanje : waarom geen brug?

13 april 2025 - 12:10 - Marokko

©

De plannen voor een vaste verbinding tussen Spanje en Marokko, in de vorm van een tunnel onder de Straat van Gibraltar, worden concreter in aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal van 2030, dat beide landen samen met Portugal organiseren. Hoewel het project veertig jaar geleden voor het eerst ter sprake kwam en diverse opties werden overwogen, is uiteindelijk gekozen voor een onderzeese tunnel.

Aanvankelijk werden verschillende constructiemethoden onderzocht, waaronder een hangbrug met vaste ondersteuning, een hangbrug met drijvende ondersteuning, een afgezonken tunnel rustend op de zeebodem, een drijvende afgezonken tunnel en een onderzeese tunnel. Na uitgebreide studies werden in het midden van de jaren negentig een hangbrug met vaste ondersteuning en de onderzeese tunnel als de meest haalbare opties beschouwd.

Lees ook: Nieuwe akkoorden voor tunnel Marokko Spanje

In 1996 besloot het gemengde Marokkaans-Spaanse comité echter om de voorkeur te geven aan de onderzeese tunnel. Deze keuze werd ingegeven door de verwachte geringere impact op het milieu en de scheepvaart, de lagere kosten en de mogelijkheid tot een gefaseerde realisatie afhankelijk van de vraag. Daarnaast speelde de reeds bekende en beproefde technologie van tunnelbouw een belangrijke rol in deze beslissing.

Lees ook: Zoveel zal tunnel Marokko-Spanje kosten

De geplande tunnel zal een lengte van 38,7 kilometer hebben, waarvan 27,7 kilometer onderzees. De verbinding zal Punta Malabata in Marokko met Punta Paloma in Spanje verbinden. Het project omvat de aanleg van twee enkelsporige spoortunnels met een binnendiameter van 7,90 meter, gescheiden door een service- en veiligheidsgalerij met een diameter van 6 meter, en dwarsgalerijen met een diameter van elk 6 meter om de 340 meter.

Bladna.nl