Zoeken

Adnan bouwde in Rotterdam een digitaal ijs-imperium op

28 augustus 2022 - 09:00 - Marokkanen in het buitenland

©

In het Rotterdamse ijssalon de IJSmaker wordt de bestelling genomen via een bestelkiosk, waardoor oprichter Adnan Bourich heel wat informatie krijgt over zijn klanten. De data helpt hem om zijn handel beter te organiseren en af te stemmen op de markt. Zo weet hij exact hoeveel ijs hij nodig heeft, hoeveel personeel hij moet inzetten in zijn winkels en welke smaak waar en wanneer populair is.

De 33-jarige Adnan Bourich kende niets van ijsjes, hij studeerde rechten en werkte een tijdje als bedrijfsjurist bij een zorginstelling. "Ik ga graag met mensen om. In de juridische wereld doe je dat ook, maar dan gaat het vaak over conflicten. Ik vind het veel leuker om mensen blij te maken. Dat merkte ik al toen ik tijdens mijn studententijd bijbaantjes had in de horeca. Iemand een lach bezorgen met een lekker drankje of gebakje, dat is toch prachtig? Ik ben rechten gaan studeren omdat ik na de middelbare school geen idee had van wat ik wilde. Achteraf gezien had ik gewoon een jaar op reis moeten gaan", aldus Adnan in het AD.

Lees ook: Haagse loodgieter Anouar wil beroep valoriseren

In 2016 opende Adnan zijn eerste ijssalon in Rotterdam. "Een bescheiden winkel, met ijs van een leverancier. Ik wist er niet zoveel vanaf, moest mijn smaakpapillen nog opleiden. Ik ben bij concurrenten gaan proeven en heb uiteindelijk mijn eigen smaak ontwikkeld." Anderhalf jaar jaar later verbouwde hij de zaak en doopte hij zijn ijssalon om tot ’De IJsmaker’. "Vanaf dat moment zijn we zelf ambachtelijk ijs gaan maken. Ik wilde niet meer afhankelijk zijn van een leverancier." De formule heeft inmiddels vier vestigingen in Rotterdam. Een vijfde ijssalon in Dordrecht is aanstaande.

Wanneer Adnan zijn digitale bestelzuilen bestudeerde ontdekte hij allerlei trends, maar hij snapte er niets van, tot hij een data-analysebedrijf inhuurde. Zo verkoopt hij bijvoorbeeld op dinsdagochtenden in één van zijn winkels veel meer rum-rozijnbolletjes dan op andere dagen. Hij ontdekte dat de mensen die op dinsdag dat ijsje bestellen, patiënten zijn van het Oogziekenhuis in de buur. "Op dinsdag worden daar veel staaroperaties uitgevoerd", vertelt Bourich. "Die mensen, vaak zijn ze al wat ouder, eten na afloop graag een ijsje. Rum-rozijn is kennelijk hun favoriete smaak. Ik ben de volgende dinsdag gaan kijken en inderdaad: veel mensen met een ooglapje."

Lees ook: Ibrahim Ouassari, digitale topper in Molenbeek

De computer houdt onder meer ook rekening met het weer. "Hij is gekoppeld aan de Buienradar, waardoor we op basis van historische en actuele informatie kunnen bepalen hoeveel ijs we nodig hebben. Als het maandag 23 graden wordt, weet ik dat we extra aardbeienijs moeten maken." De bedrijfsleider droomt van uitbreiding in Nederland en in andere grote steden zoals Antwerpen, Berlijn en Londen. "In de hippe wijken zouden wij heel goed passen. We werken ook aan een app, waarmee je je ijsje al thuis kunt bestellen. Na de online betaling krijg je een qr-code die je in de winkel scant. Meteen daarna wordt je ijsje klaargemaakt. Je staat dus razendsnel weer buiten. Dat is toch veel prettig dan wachten in een warme winkel?"

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team