5 oktober 2024 - 15:30 - Economie
Het Turkse cosmeticamerk Flormar is bezig met een sterke opmars in Marokko. In slechts twaalf jaar tijd heeft het merk, dat in de jaren vijftig in Milaan werd opgericht, meer dan veertig winkels geopend in het land.
De groei van Flormar in Marokko is te danken aan de master-franchisenemer B5 Cosmetics, een familiebedrijf van de familie Benabdellah. Zij investeerden miljoenen om Flormar te positioneren als een toonaangevend merk voor betaalbare cosmetica van goede kwaliteit.
Lees ook: Leila Hadioui is nieuw gezicht cosmeticamerk Flormar
De Marokkaanse cosmeticamarkt heeft volgens een onderzoek uit 2022 een waarde van ruim 15 miljard dirham. Flormar richt zich met name op vrouwen tussen de 18 en 35 jaar en biedt een breed assortiment aan producten voor gezicht, lippen, ogen en nagels.
Hoewel B5 Cosmetics in 2022 een winkel in Casablanca heeft gesloten, zet het bedrijf de uitbreiding in Marokko voort. In 2025 staan er nieuwe winkels gepland in Marrakech en Rabat. Dit jaar opende Flormar al nieuwe filialen in Meknes, Bouskoura en Casablanca.
Lees ook: Kazyon vs BIM: duel aan de top van hard-discounting in Marokko
In 2022 boekte B5 Cosmetics een omzet van meer dan 70 miljoen dirham en een brutowinst van 10 miljoen dirham. Het bedrijf verwacht dat de omzet in 2026 of 2027 de 100 miljoen dirham zal overstijgen.
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
FIFA-ranglijst: teleurstelling voor Marokkanen
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Rapper Ali B opnieuw voor de rechter
Laila, de virtuele Puma-influencer van de Atlas Leeuwen
Grote brand verwoest textielfabriek in Tanger (video)
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden
Marokko schrapt belastingen voor wapenproducenten
Air Algérie verliest strijd met Royal Air Maroc