5 september 2024 - 07:00 - Economie
Het project voor de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech komt in een stroomversnelling. Een Chinese staatsaannemer heeft de opdracht gekregen voor het eerste deel van de civiele werken.
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft het eerste deel van de civiele werken voor de HSL Kenitra-Marrakech toegewezen aan China Railway NO.4 Engineering (CREC 4). Dit onderdeel omvat grondwerken, kunstwerken, herstel van communicatie en omheining. CREC 4, een dochteronderneming van de Chinese staatsgroep CRRC, de grootste fabrikant van spoorwegmaterieel ter wereld, diende het laagste bod in van 3,4 miljard dirham.
Lees ook: Marokkaanse HSL in wereldtop snelste treinen
De hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech is ontworpen voor een maximale snelheid van 350 km/u en zal in bedrijf zijn met een snelheid van 320 km/u over een traject van ongeveer 450 km. Het is de bedoeling om Tanger rechtstreeks met Marrakech te verbinden, zonder via Casablanca te gaan. Er zijn twee routes voorgesteld voor de aankomst van de trein in Casablanca. Ook is het de bedoeling dat de hogesnelheidslijn via een alternatieve route bij Benslimane naar Nouaceur gaat. Daar komt een nieuw station of distributiecentrum.
Trump’s mogelijke terugkeer "gunstig voor Marokko"
Toeriste weigert naast vrouw met hoofddoek te zitten in Marrakech
WK-droom leeft in Afrika na Marokkaans succes
Abdel zet familietraditie voort in Europa
Benzine en diesel goedkoper in Marokko
Marokkaanse dirham sterker tegenover euro
Benzine en diesel goedkoper in Marokko
Marokkaanse dirham sterker tegenover euro
Tarwe: Marokko shopt in Rusland
Marokkaanse watermeloenexport naar Europa keldert
Maroc Telecom betaalt recordboete
Strijd om Marokkaans HSL-project barst los
Olijfolie nog duurder in Marokko
Chaabi Bank verdacht van witwassen: welke gevolgen voor Marokkanen in Nederland?