5 september 2024 - 07:00 - Economie
Het project voor de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech komt in een stroomversnelling. Een Chinese staatsaannemer heeft de opdracht gekregen voor het eerste deel van de civiele werken.
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft het eerste deel van de civiele werken voor de HSL Kenitra-Marrakech toegewezen aan China Railway NO.4 Engineering (CREC 4). Dit onderdeel omvat grondwerken, kunstwerken, herstel van communicatie en omheining. CREC 4, een dochteronderneming van de Chinese staatsgroep CRRC, de grootste fabrikant van spoorwegmaterieel ter wereld, diende het laagste bod in van 3,4 miljard dirham.
Lees ook: Marokkaanse HSL in wereldtop snelste treinen
De hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech is ontworpen voor een maximale snelheid van 350 km/u en zal in bedrijf zijn met een snelheid van 320 km/u over een traject van ongeveer 450 km. Het is de bedoeling om Tanger rechtstreeks met Marrakech te verbinden, zonder via Casablanca te gaan. Er zijn twee routes voorgesteld voor de aankomst van de trein in Casablanca. Ook is het de bedoeling dat de hogesnelheidslijn via een alternatieve route bij Benslimane naar Nouaceur gaat. Daar komt een nieuw station of distributiecentrum.
Chinese bedrijven omzeilen dreigingen Donald Trump via Marokko
"Oorlog tussen Marokko en Algerije kan niet volledig worden uitgesloten"
Wedstrijd Marokko-Mali vandaag in Tetouan
Inwoners Rabat dupe van stadsontwikkelingsplan?
Marrakech: toeristen in gevaar? Geen controle op verhuur!
Ambitieuze projecten transformeren Marrakech-Safi
Chinese bedrijven omzeilen dreigingen Donald Trump via Marokko
"Oorlog tussen Marokko en Algerije kan niet volledig worden uitgesloten"
Brandstof in Marokko: trends voor december
Marokko: nieuwe belasting voor de rijksten
Dollar sterker, dirham zwakker
Marokko erg in trek bij buitenlandse investeerders
China-Marokko: een overeenkomst die Europa kan uitsluiten
Kazyon scoort op Marokkaanse markt: 116 winkels in één jaar