Zoeken

450 km met 320 km/u: HSL Kenitra-Marrakech krijgt vorm

12 augustus 2024 - 06:00 - Marokko

©

De Marokkaanse nationale spoorwegmaatschappij ONCF zet zich in voor de aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech. Onlangs heeft het bedrijf een aanbesteding uitgeschreven voor de keuze van een extern laboratorium voor kwaliteitscontrole van de civieltechnische werken en gebouwen.

De ONCF is op zoek naar een controlebureau dat verantwoordelijk zal zijn voor de uitvoering van externe kwaliteitscontrole van alle civieltechnische werken die zijn toegewezen aan de verschillende bedrijven voor de aanleg van het tweesporige spoorplatform en de gebouwen tussen Kenitra en
Marrakech. Daartoe heeft het een aanbesteding uitgeschreven.

Lees ook: HSL in Marrakech vóór 2029

Met een totale geschatte kostprijs van bijna 99,6 miljoen dirham is dit project verdeeld in twee fases. De eerste fase betreft de externe controle van alle civieltechnische werken, waaronder grondwerken, kunstwerken, speciale werken en de tunnel, terwijl de tweede fase betrekking heeft op alle werken aan de gebouwen van de stations, de technicentra en de opslagplaatsen tussen Kenitra en Marrakech. De uitvoeringstermijn is 60 maanden.

Lees ook: HSL Kenitra-Marrakech: Frankrijk verplettert Spaanse concurrentie

De lijn, die is ontworpen voor een maximumsnelheid van 350 km/u, zal Kenitra met Marrakech verbinden en zal worden geëxploiteerd met 320 km/u over een afstand van ongeveer 450 km. Het is de bedoeling om Tanger rechtstreeks met Marrakech te verbinden zonder via Casablanca te gaan. Er is ook voorzien dat de hogesnelheidslijn via een alternatieve route in Benslimane (Hassan II WK-stadion) naar Nouaceur gaat. Daar zal een nieuw station of distributiecentrum worden gebouwd.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team