Zoeken

Strijd om Marokkaans HSL-project barst los

15 september 2024 - 07:00 - Economie

©

Verschillende internationale bedrijven zijn in een felle concurrentiestrijd verwikkeld om een grote order van het Marokkaanse spoorwegbedrijf (ONCF) binnen te halen. Het ONCF heeft onlangs een internationale aanbesteding uitgeschreven voor de levering van 168 treinen, waaronder 18 hogesnelheidstreinen, om het spoorwegnetwerk in Marokko te moderniseren.

Hyundai Rotem uit Zuid-Korea, Alstom uit Frankrijk, CRRC uit China en de Spaanse bedrijven Talgo en CAF hebben allemaal interesse getoond in deze aanbesteding, die een waarde heeft van 1,6 miljard dollar. De winnaar van het contract zal 18 hogesnelheidstreinen leveren om de verbindingen tussen grote steden te verbeteren, 40 treinen voor regionale lijnen, 60 treinen voor pendeldiensten en 50 treinen voor het snelle regionale vervoersnetwerk.

Lees ook: HSL Marokko: strijd tussen Frankrijk en China

Dit project is onderdeel van een bredere visie om de infrastructuur in Marokko te ontwikkelen en de kwaliteit van het openbaar vervoer te verbeteren. Het doel is om reistijden te verkorten en de verbindingen tussen steden te versterken, vooral met het oog op het WK voetbal in 2030 dat Marokko samen met Spanje en Portugal zal organiseren. De treinen moeten lokaal worden geproduceerd en tussen 2027 en 2030 worden geleverd.

Lees ook: GSM-R: de technologie die de veiligheid van Marokko’s HSL zal garanderen

Hoewel Alstom, de Franse gigant die al een fabriek in Fez heeft en onlangs een nieuwe fabriek in Tanger heeft aangekondigd, een voorsprong lijkt te hebben, benadrukt economisch analist Ali Al Ghanbouri dat alle kandidaten op gelijke voet worden behandeld. De wet garandeert transparantie en eerlijkheid bij de selectie van de winnende offerte.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team