12 november 2024 - 06:00 - Economie
Tanger is uitgegroeid tot een belangrijk centrum voor de productie van elektrische auto’s in Noord-Afrika. Dankzij de strategische ligging en geavanceerde logistieke faciliteiten speelt de stad in Noord-Marokko een sleutelrol in deze groeiende sector.
Een rapport dat maandag werd gepubliceerd door het platform "Taqa" benadrukt dat de haven Tanger Med, een van de grootste havens in het Middellandse Zeegebied, essentieel is voor de export van elektrische auto’s naar Europese markten. Dit versterkt de concurrentiepositie van Marokko in deze industrie.
Lees ook: Verkoop elektrische auto’s in Marokko verloopt moeizaam
Tanger biedt lage energie- en arbeidskosten, waardoor het een aantrekkelijke locatie is voor investeringen in de auto- en batterij-industrie. Investeringen van grote bedrijven zoals Renault en Stellantis, die fabrieken in Marokko hebben opgezet, weerspiegelen de groeiende rol van de stad in het voldoen aan de Europese vraag naar elektrische voertuigen.
In 2023 overtrof de waarde van de Marokkaanse auto-export naar de Europese Unie die van de fosfaatexport, wat de economische verschuiving in het land illustreert.
Volgens een rapport van de Energy Research Unit, een platform dat wereldwijde ontwikkelingen in de energiesector volgt, zal de productiecapaciteit van elektrische auto’s in Marokko naar verwachting in 2035 1,8 miljoen voertuigen per jaar bereiken. Het grootste deel van de productie is bestemd voor de Europese en Amerikaanse markt.
Lees ook: Marokko wordt leider in elektrische batterijen
Investeringen van Chinese bedrijven in de productie van lithiumbatterijen in Marokko versterken de capaciteit van het land om onderdelen voor elektrische auto’s te produceren. Deze uitbreiding in de batterijsector opent nieuwe perspectieven voor Tanger als een wereldwijd centrum in deze industrie.
Chinese bedrijven omzeilen dreigingen Donald Trump via Marokko
"Oorlog tussen Marokko en Algerije kan niet volledig worden uitgesloten"
Wedstrijd Marokko-Mali vandaag in Tetouan
Inwoners Rabat dupe van stadsontwikkelingsplan?
Marrakech: toeristen in gevaar? Geen controle op verhuur!
Ambitieuze projecten transformeren Marrakech-Safi
Marokko: nieuwe belasting voor de rijksten
Dollar sterker, dirham zwakker
Marokko erg in trek bij buitenlandse investeerders
China-Marokko: een overeenkomst die Europa kan uitsluiten
Kazyon scoort op Marokkaanse markt: 116 winkels in één jaar
Forvia opent derde fabriek in Marokko en creëert 1400 banen
Belastingamnestie voor Marokkanen: laatste kans!
Marokko verlengt sancties tegen Amerikaanse PVC