18 augustus 2024 - 06:00 - Marokko
Het Marokkaanse spoorwegbedrijf ONCF zet vaart achter het project voor de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech.
Het project voor de HSL tussen Kenitra en Marrakech boekt aanzienlijke vooruitgang. Twee dagen na het openen van de aanbesteding voor de civiele werken op het traject tussen station Oasis en het toekomstige station Casa Sud, op de route Casablanca-Sidi El Aidi, heeft het ONCF donderdag een consultatie gelanceerd voor de uitvoering van kunstwerken en het herstel van de sporen tussen de stations Rabat Agdal en Ain Atiq, op de route Casablanca-Sidi Kacem. Deze werkzaamheden bevinden zich in de regio Rabat-Salé-Kenitra, meer bepaald in de gemeenten Rabat, Temara en Skhirat, meldt Le360.
Lees ook: HSL in Marrakech vóór 2029
De hogesnelheidslijn die Kenitra met Marrakech zal verbinden, is ontworpen voor een maximumsnelheid van 350 km/u. Ze zal worden geëxploiteerd met 320 km/u, over een afstand van ongeveer 450 km. Het is de bedoeling om Tanger rechtstreeks met Marrakech te verbinden zonder via Casablanca te gaan. Er zijn twee routes voorgesteld voor de aankomst van de trein in Casablanca. Het is ook de bedoeling dat de HSL via een alternatieve route in Benslimane (het nieuwe Hassan II stadion) naar Nouaceur gaat. Daar zal een nieuw station of distributiecentrum worden gebouwd.
Geld Marokkaanse diaspora boost banken, maar niet de economie
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Mounir (47) in Parijs omgebracht
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
FIFA-ranglijst: teleurstelling voor Marokkanen
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Grote brand verwoest textielfabriek in Tanger (video)
Arrestaties na gewelddadige rellen in Nador
Schoolbus raakt van de weg in Marokko, meerdere gewonden
Verandering voor aanvraag Marokkaans paspoort
Dodelijke afloop familieruzie om land in Noord-Marokko
Grote politie-actie tegen bedorven vlees in Casablanca